Dodaj produkty podając kody
Resory czy wahacze? Wybór przyczepy, a zawieszenie
Wybór odpowiedniej przyczepy samochodowej wiąże się z uwzględnieniem szeregu parametrów. Jednym z istotniejszych aspektów jest rodzaj zawieszenia, które wpływa na komfort jazdy, bezpieczeństwo oraz stabilność przyczepy podczas holowania. Tymczasem zarówno resory, jak i wahacze mają swoje zalety i wady, dlatego dokładne zrozumienie różnic między nimi jest niezwykle istotne dla właściwego doboru zawieszenia do konkretnego zastosowania.
Resory: tradycyjne rozwiązanie dla prostych zastosowań
Resory to tradycyjne i powszechnie stosowane rozwiązanie w zawieszeniu przyczep samochodowych. Składają się z elastycznych sprężyn, które umożliwiają amortyzację i pochłanianie wstrząsów podczas jazdy. Resory odznaczają się przede wszystkim prostotą konstrukcji oraz niższym kosztem produkcji. Użytkownik zyskuje więc dzięki niższym cenom zakupu, a także łatwiejszej naprawie w razie usterki.
Resory sprawdzają się szczególnie w przypadku przyczep o niższym tonażu, takich jak lekkie przyczepki jednoosiowe. Na ogół znajdują zastosowanie przy mniej wymagających zadaniach, takich jak przewóz towarów na krótkie dystanse. Jednocześnie należy zaznaczyć, że resory paraboliczne nadają się do użycia przy cięższych ładunkach niż resory piórowe.
Wahacze - dla wymagających zastosowań i większego komfortu
Jednak wadą resorów piórowych jest poczucie niższego komfortu jazdy w porównaniu do wahaczy z powodu większych drgań. Wahacze, zwane również zawieszeniem pneumatycznym, to bardziej zaawansowane rozwiązanie, które dzięki amortyzatorom oferuje lepszą izolację od wibracji i wstrząsów. To właśnie dlatego zapewniają wyższy komfort podróży i są często wykorzystywane w przyczepkach samochodowych ciężkich służących do transportu cięższych ładunków. Jednocześnie trzeba mieć świadomość, że wahacze kosztują więcej, a ich ewentualna naprawa również może generować większe koszty ze względu na bardziej skomplikowaną konstrukcję.