Dodaj produkty podając kody
O co powinien zatroszczyć się posiadacz przyczepy lekkiej?
Niezawodnym sposobem na zwiększenie możliwości przewozowych każdego auta jest użycie odpowiedniej przyczepki. Wśród kierowców posiadających auto osobowe oraz prawo jazdy kategorii B rozwiązaniem jest zakup lub wypożyczenie przyczepki lekkiej. Przekonajmy się, co jest niezbędne, by móc z niej skorzystać.
Co jest potrzebne do korzystania z przyczepki?
Przyczepki przydają się przy transporcie wielu ładunków. Klasyczne przyczepki uniwersalne pozwolą na przewiezienie zarówno materiałów budowlanych, jak i mebli lub większych urządzeń. Lawety i platformy umożliwią dostarczenie pojazdów np. quadów lub motorów, a także sprzętu budowlanego od betoniarki po mikrokoparkę. Kierowca prowadzący samochód ciągnący przyczepkę lekką, a więc o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg i niewyposażonej w hamulec najazdowy, musi jednak zadbać zarówno o stan techniczny obu pojazdów, jak i o kwestie formalne. Przyczepka musi mieć ważne badanie techniczne, które wykonuje się przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji, a następnie w cyklu dwuletnim. Warto pamiętać, że auto musi mieć nie tylko zamontowany hak, ale także potwierdzający to wpis w dowodzie rejestracyjnym oraz aktualne badanie techniczne. Równie ważna okaże się sprawność techniczna – szczególnie istotne będzie właściwie działające oświetlenie i dobry stan ogumienia.
O czym musi pamiętać kierowca?
Przyczepka musi zostać prawidłowo podpięta do haka holowniczego – wiąże się to z zablokowaniem zaczepu, a także podłączeniem linki i wiązki zasilającej światła przyczepki do gniazda znajdującego się w aucie. Na osobie kierującej pojazdem z przyczepką ciąży też obowiązek właściwego rozmieszczenia i zamocowania ładunku. W tym celu należy pamiętać o unieruchomieniu ładunku w sposób, który uniemożliwi jego niekontrolowane przemieszczenie, np. za sprawą specjalnych podkładek zwiększających tarcie czy popularnych pasów transportowych. Jazda z przyczepką wymaga również uwzględnienia jej podatności na podskakiwanie na nierównościach przy niewielkim obciążeniu, a przy korzystaniu ze stelaża z plandeką – o podatności na podmuchy wiatru.