Dodaj produkty podając kody
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń przyczep samochodowych
Przyczepa - według definicji - to pojazd drogowy przeznaczony do transportu rzeczy oraz przystosowany do bycia ciągniętym przez pojazd samochodowy transportowy. Taka definicja brzmi dość skomplikowanie, ale przecież każdy z nas wie, czym jest przyczepa. W końcu to bardzo popularny pojazd i sporo osób go posiada albo przynajmniej użytkuje. Jednak jak każda rzecz, przyczepy także ulegają różnym awariom czy uszkodzeniom. Warto zatem poznać najczęstsze ich przyczyny, aby w przyszłości starać się im zapobiegać. Zobaczmy zatem, jakie są najczęściej występujące uszkodzenia przyczep samochodowych i co je wywołuje.
Przyczepy samochodowe – rodzaje i ich zastosowanie
Przyczepy dzielą się na wiele rodzajów. Podział ten związany jest przede wszystkim z budową przyczep, ale także z ich przeznaczeniem oraz rodzajem przewożonych za ich pomocą rzeczy. Zatem przyczepy używane najczęściej możemy podzielić na przyczepy lekkie (których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg), przyczepy lekkie dwuosiowe oraz przyczepy ciężkie i lawety (przyczepy ciężkie posiadają tak zwany hamulec najazdowy). Podział przyczep ze względu na przewożony ładunek jest już podziałem bardziej umownym. Bowiem w teorii na przyczepie ciężkiej możemy przewieźć większość rzeczy, jednak budowa niektórych przyczep jest dostosowana już do konkretnego rodzaju ładunku. Tak więc oprócz wspomnianych już lawet, czyli przyczep do przewozu samochodów, możemy spotkać się także z przyczepami do przewozu łodzi, motocykli, produktów długich, a także przyczep kempingowych. Każda z nich charakteryzuje się konkretnymi cechami, jednak z punktu widzenia przepisów wszystkie są przyczepami samochodowymi. Warto także zaznaczyć, że wyróżnić możemy jeszcze naczepy, czyli przyczepy, których część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża właśnie ten pojazd.
Uszkodzenia przyczep samochodowych – z czego wynikają?
Uszkodzenia i awarie przyczep samochodowych - zresztą jak to bywa w odniesieniu do różnego rodzaju pojazdów mechanicznych - wynikają z wielu przyczyn. Jednak ogólnie mówiąc, musimy zaznaczyć, że często są one wynikiem dwóch sytuacji, czyli braku konserwacji przyczepy i jej elementów oraz niewłaściwego korzystania z samej przyczepy. Zastanówmy się, co może być wynikiem takich zaniedbań.
Niewłaściwa konserwacja lub jej brak
Brak kontroli zużycia i aktualnego stanu różnych elementów przyczepy często doprowadza do awarii. Tutaj szczególnie narażone na uszkodzenia są elementy ruchome przyczep. Prócz tak prozaicznej awarii jak przetarcie opony przyczepy lub także mechaniczne uszkodzenie oświetlenia, lub elementów plastikowych przyczepy, należy wręcz wspomnieć o awariach związanych z wtyczką oraz przewodami doprowadzającymi do przyczepy prąd. Taka awaria może być spowodowana zaniedbaniami typu przyciśnięcie przewodów, ich przegnicie w wyniku złego zabezpieczenia albo przechowywanie przyczepy z wtyczką leżącą na ziemi lub innym miejscu narażonym na wilgoć. Inną usterką bywa poluzowanie kół, dlatego bardzo istotne jest, aby przed użytkowaniem przyczepy sprawdzić dokręcenie śrub mocujących koła przyczepy.
Niewłaściwa obsługa przyczepy
Trzeba powiedzieć sobie szczerze, że najwięcej awarii przyczep wynika z ich niewłaściwej obsługi. Często nie są to świadome działania, ale po prostu brak wiedzy na temat ciągnięcia przyczepy, a także jej poprawnego zamontowania oraz użytkowania. Samo niewłaściwe zamontowanie przyczepy może spowodować jej odłączenie lub uszkodzenie elementów, o których już wspominaliśmy, czyli wtyczek i przewodów zasilających przyczepę w prąd. Bardzo dużo uszkodzeń przyczep, włączając w to złamanie lub inne uszkodzenie dyszla, wynika ze złego zamocowania przewożonego towaru lub nieprawidłowe umiejscowienie go na przyczepie, co szczególnie bolesne w skutkach może być w sytuacji, gdy towar nie jest duży gabarytowo, ale ma bardzo dużą wagę. Mówiąc o wadze, należy wspomnieć, że dużo uszkodzeń zawieszenia przyczepy lub nawet jej konstrukcji wynika z przeładowania przyczepy. Należy pamiętać, że w dowodzie rejestracyjnym jest zaznaczona jej ładowność. Zatem bardzo ważne jest odpowiednie przymocowanie ładunku, uniemożliwiające mu swobodne poruszanie się po przyczepie oraz odpowiednie rozłożenie jego ciężaru. Warto także wspomnieć, że sporo uszkodzeń mechanicznych, polegających na uszkodzeniu obudowy przyczepy czy urwaniu jakichś elementów jej konstrukcji, ma miejsce podczas niewłaściwego lub niewprawnego pakowania ładunku na przyczepę. Warto zatem zwracać uwagę na takie sprawy, a samą przyczepę użytkować ostrożnie i bez pośpiechu.