Dodaj produkty podając kody
Jak sprawdzić ciśnienie w oponach w przyczepie?
Samochody są często wykorzystywane nie tylko do przewozu pasażerów, ale również ładunków. W przypadku, gdy przedmioty, które trzeba przetransportować, są wyjątkowo duże, ciężkie lub mogą zabrudzić wnętrze auta, korzystnym rozwiązaniem jest użycie przyczepy samochodowej. Trzeba jednak pamiętać, że jej eksploatacja wiąże się z odpowiednią techniką jazdy oraz dbaniem o stan techniczny. Jedną z ważniejszych kwestii z tym związanych będzie utrzymywanie właściwego ciśnienia w kołach. Zobaczmy, dlaczego jest to tak ważne.
Dlaczego poziom ciśnienia w oponach przyczepy ma znaczenie?
Opony w przyczepie pełnią podobną funkcję, jak te zamontowane w pojeździe, który ją ciągnie. Odpowiadają za utrzymanie przyczepności do nawierzchni, dzięki czemu utrzymuje się ona na odpowiednim torze jazdy, pomagają również podczas hamowania, pozwalając zespołowi pojazdów na efektywne wytracanie prędkości. Opony założone na przyczepie współdziałają również w pewnym stopniu przy tłumieniu nierówności. Właściwe ciśnienie utrzymywane w oponach sprawia, że lepiej przylegają one do drogi. Ma wpływ również na drogę hamowania, ponieważ powoduje, iż czoło opony styka się z drogą na całym przewidzianym obszarze. Ogranicza zużycie opony, które dzięki temu ściera się równomiernie, a jej boki nie są nadmiernie obciążone. Co równie istotne, odpowiednie ciśnienie oznacza także mniejsze opory toczenia, a więc niższe spalanie paliwa i hałas. W przypadku przyczep prawidłowa ilość powietrza powoduje też dobry rozkład masy i korzystnie wpływa na stabilność podczas jazdy.
Jak określić prawidłowy poziom ciśnienia?
Prawidłowe ciśnienie w kołach przyczepy zależy od tego, z jaką konstrukcją mamy do czynienia. Jest ono zawsze określane przez producenta przyczepy dla jej dopuszczalnej masy całkowitej i uzależnione od ilości kół oraz ich rozmiarów. Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji obsługi przyczepy. Do pomiaru ciśnienia należy użyć manometru dobrej jakości. Warto pamiętać, że ciągnięcie przyczepy może wiązać się z koniecznością zwiększenia ciśnienia w kołach tylnej osi samochodu.