Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Dodaj produkty podając kody

Dodaj plik CSV
Wpisz kody produktów, które chcesz zbiorczo dodać do koszyka (po przecinku, ze spacją lub od nowej linijki). Powtórzenie wielokrotnie kodu, doda ten towar tyle razy ile razy występuje.

Jak manewrować samochodem z przyczepą? Porady i wskazówki

2021-10-19
Jak manewrować samochodem z przyczepą? Porady i wskazówki

Samochód sprzężony z przyczepą zwiększa w znaczący sposób możliwości przewozowe pojazdu. Przyczepa pozwala nam na przewożenie ładunków długich, wysokich – jakie nie zmieściłyby się do normalnej przestrzeni bagażowej samochodu. Dodatkowym argumentem za przewożeniem w ten sposób ładunków jest możliwość nieskrępowanego zabrudzenia przyczepy – w końcu na koniec nie będziemy musieli prać tapicerki, łatać jej czy też usuwać rys. To znacznie przyspiesza kwestie przeładunkowe. Pytanie brzmi tylko, czy jazda autem z przyczepką mocno różni się od prowadzenia samodzielnego auta?

Manewry z przyczepką a prawo drogowe

Do minusów jazdy z przyczepką można zaliczyć dwa wymogi stawiane przed kierowcami. Pierwszym jest dodatkowa kategoria prawa jazdy określana symbolem „E”. Jest ona wymagana w przypadku przyczep cięższych, o dopuszczalnej masie powyżej 750 kg. To wymusza ukończenie specjalnego kursu przygotowawczego, egzamin praktyczny, co nie każdemu się podoba. Zwykle wystarczające jest poruszanie się zestawem z przyczepą tylko na kategorię B. Prawo jazdy kategorii B upoważnia do kierowania samochodem o DMC nieprzekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą lekką (jedno lub dwuosiową), której DMC nie przekracza 750 kg, a także przyczepą inną niż lekka, pod warunkiem, że DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t.

O czym trzeba pamiętać, poruszając się autem z przyczepą?

Poruszanie się samochodem z przyczepą, zwanym potocznie zestawem, wymaga nieco większej umiejętności i uwagi ze strony kierowcy. Po pierwsze pamiętajmy, że podczas skręcania na skrzyżowaniach czy rondach, tor poruszania się holowanej przyczepy jest inny – węższy od pojazdu holującego. Dość częstym błędem jest tzw. ścinanie zakrętów, czyli sytuacji, że jadąc „na styk” szerokości pasa, może dojść do najechania na krawężnik lub sąsiedni pas ruchu, a to już krok do spowodowania kolizji. Rozwiązaniem tego problemu jest bezwzględne używanie lusterek bocznych, szerokie branie zakrętu, czy też kurs doszkalający z technik jazdy.

Pokaż więcej wpisów z Październik 2021
pixelpixel