Dodaj produkty podając kody
Co zrobić, kiedy po podłączeniu przyczepy nie działają kierunkowskazy?
Możliwości transportowe samochodów są zwykle niezbyt duże. W sytuacji, gdy konieczny będzie przewóz ładunku o większej masie albo takiego, który może zabrudzić lub uszkodzić wnętrze pojazdu najlepszym wyjściem jest skorzystanie z przyczepy samochodowej. Dla zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym przyczepka musi być wyposażona w komplety świateł i odblasków, które ułatwiają jej dostrzeżenie przez innych kierujących, a także dublują działanie zasłoniętego oświetlenia samochodu – świateł pozycyjnych, „stopu”, cofania oraz kierunkowskazów. Może się jednak zdarzyć, że po podłączeniu przyczepki, któreś z nich nie będzie działało prawidłowe. Zobaczmy, co może być tego przyczyną.
Jak podłącza się instalację elektryczną przyczepy?
Do połączenia instalacji elektrycznej samochodu ze światłami przyczepki służy specjalne gniazdo, do którego wkłada się wtyczkę, będącą wyposażeniem przyczepy. Są to zwykle konstrukcje 7-pinowe. Za pracę poszczególnych systemów odpowiadają w nich kolejne złącza, do których dochodzą wiązki przewodów. Są one oznaczone zgodnie z ruchem wskazówek zegara, gdzie górny pin, będący na godzinie 12 odpowiada za lewy kierunkowskaz, pin 2 za światła pozycyjne, pin 3 to masa, pin 4 to prawy kierunkowskaz, a pin 5 to światło cofania. Pin 6 to światło „stop”, a pin 7 przekazuje napięcie do oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Spotyka się także gniazda 13-pinowe przeznaczone do większych przyczep np. lawet, a także przyczep campingowych. Istotnym elementem instalacji jest moduł haka, który łączy wiązkę z systemem elektrycznym samochodu w standardzie CAN. Nie czerpie on bezpośrednio zasilania z poszczególnych obwodów, a przesyła prąd do odpowiedniego elementu, w zależności od sygnału sterującego.
Co może nieprawidłowo działać?
Najczęstsze przyczyny niedziałania kierunkowskazów to zwykle przepalenie żarówki, a także bezpiecznika. W grę wchodzi również uszkodzenie gniazda np. skrzywienie pinów, odłączenie się wiązki lub uszkodzenie kabla. Powszechnymi awariami jest też usterka modułu haka. Większość problemów tego typu wymaga wizyty u elektryka samochodowego.